Бізнес-план — документ, в якому чітко сформульовані цілі бізнесу, терміни та шляхи їх досягнення. Він передбачає обгрунтування проекту, аргументацію ефективності кожного з планованих методів його втілення.
В готовому вигляді план нагадує інструкцію по веденню бізнесу з усіма елементами розвитку і прорахунками на певний період. Хороший, якісно складений бізнес-план — 70% успіху вашого шляху.
Вид бізнес-плану
Структура бізнес-плану визначається декількома показниками. Важливою є специфіка бізнесу і призначення документа. Знаючи це, можна визначити вид майбутнього плану, а вже відштовхуючись від виду — його структуру.
Бізнес-план може бути для:
- внутрішнього користування
- зовнішньої аудиторії.
Внутрішній план складається для користування засновниками і директорами підрозділів. Перед початком роботи над документом важливо визначити його цільову аудиторію. Вона визначається масштабами і цілями компанії. Цей план повинен бути максимально близьким до реального стану справ.
Такий план складається з:
- обсягу закупівель, виробництва, продажу
- бюджетів
- рівня кредитування
- відхилень від плану/ризиків
План для зовнішніх користувачів більшою мірою пишеться для інвесторів, кредиторів і всіх, хто може допомогти вашому бізнесу. Цей документ на порядок об'ємніше і вміщує в себе більше прогнозованих даних та обґрунтування.
В основі одного та іншого видів бізнес-планів зосереджено один головний принцип — затвердження ідеї і її презентація в найбільш вигідному світлі.
Структура бізнес-плану
Структура написання бізнес-плану складається з обов'язкових і додаткових частин.
- Резюме. Почати варто з визначення сфери діяльності, її аналізу і описання свого вибору. Це вступ на 1-2 сторінки, де коротко викладено суть бізнес-ідеї та плани, які будуть розшифровані в документі.
- Мета проекту. В цьому розділі наводимо обгрунтування ідеї. Тут варто навести опис продукту і цільової аудиторії, для якої він створюється, проаналізувати конкурентів, описати їх сильні і слабкі сторони, які покриє новий бізнес.
- Реалізація проекту. Це маркетингова стратегія з теорією комунікації майбутнього бренду і його просування, план розвитку і нарощування продажів, унікальна торгова пропозиція, бюджет, показники успіху компанії.
- Організаційний і фінансовий план. Якщо ви сподіваєтеся на кредит або хороші інвестиції — без цього не обійтися. Інвестори звертають увагу на команду, яка буде працювати над втіленням і веденням проекту.
- Також потрібно зробити грамотний фінансовий прогноз. Розрахунки не можуть бути точними на 100%, але повинні бути оптимістичними і це має підкріплюватися залізними аргументами і фактами.
- Додатки — важливий розділ, в якому можна побачити варіанти візуалізації продукту і оцінити його конкурентоспроможність. До додатків відносяться також всі додаткові документи, необхідні для підтвердження якихось висловлювань наведених в плані.